Thursday, 22 January 2015

Tazkirah Teladan

Assalamualaikum.. sedikit perkongsian ceramah Da'i Farhan semalam.

○ 3 Panggilan yang perlu disambut sepanjang hidup:
- Panggilan Azan
- Panggilan Haji
- Panggilan Ajal

○ Pandai macam mana pun kita dalam ilmu pengetahuan matematik, kita masih tidak dapat mengira jumlah dosa dan pahala.

○ Salah satu hati hendak khusyuk dalam Islam, Apabila dengar azan hatinya berbisik "Allah tengah panggil aku".

○ Salah satu cara hendak khusyuk dalam solat, haruslah khusyuk dahulu wuduknya.

○ Bila dilahirkan, kita diazankan tanpa solat. Bila dimatikan, kita disolatkan tanpa azan.

○ Bila hidup tak datang masjid, dah mati baru nak datang. Datang pun duduk depan Imam.

○ Kalimah masjid disebut sebanyak 27 kali di dalam Al Quran. Dan sebanyak 15 daripada itu dikhususkan dengan menyebut nama masjidnya.

○ Rukun wuduk ada 6, 4 kering dan 2 basah. Yang kering adalah Niat dan Tertib. Yang basah pula adalah muka, tangan, rambut dan kaki.

○ Bila kita nak telefon, tertinggal 1 digit agak mustahil untuk kita membuat panggilan. Begitu juga dengan solat, bila kita tertinggal 1 fardhu, akan terputus panggilan kita dengan Allah swt.

○ Solat itu macam kita online kat Facebook. Kita boleh luahkan rasa sedih dan doa.

○ Nak tahu keputusan perlawanan bola sepak, kita mestilah tengok minit ke 90, bukannya minit pertama. Begitu juga dengan kebaikan hidup seseorang. Kita haruslah tengok minit2 terakhirnya dan bukannya tengok minit2 permulan dan pertengahannya.

Waallahualam. Semoga bermanfaat. Insyaallah. Tolong sebar2kan untuk motivasi diri. Insyaallah. Alhamdulilah

Balasan Orang Meninggalkan Solat

BALASAN MENINGGALKAN SOLAT

Perkara yang berkaitan dengan solat mesti diutamakan dalam kehidupan kita..Sekiranya solat tidak diterima,maka amalan lain juga tidak diterima..

Daripada Ali Bin Abi Tholib RA,Nabi SAW bersabda:
"Mana2 orang muslim yang meninggalkan solat,diwajahnya Allah tulis tidak dapat belas kasihan (rahmat) Allah"

Orang yang ada masalah,jika ada yang mengadu masalah kepada kita,maka tanyalah kepadanya,adakah solat fardhu cukup? Jika tidak cukup maka perbetulkan solat terlebih dahulu..Jika solat fardhunya cukup,maka kata padanya anggaplah ini satu ujian..

Waktu Solat ada 5
1.Waktu Fadhilah-Waktu ketika selepas azan sehingga 20minit selepas itu..
2.Waktu Ikhtiar-Waktu selepas 20minit waktu masuk sehingga sebelum 5 minit lagi waktu asar..
3.Waktu makhruh- 5 minit lagi masuknya waktu asar..
4.Waktu haram-Angkat takbir masuk waktu asar
5.Waktu uzur-pada solat jamak,lepas qosar dalam 3 minit untuk solat jamak takhir..

Satu fardhu tinggal solat fardhu,malaikat akan tulis namanya dipintu neraka..Orang yang rasa ada hutang solat maka Qodholah dengan segera..

Malaikat Jibril pernah turun berjumpa Nabi SAW membaca ayat 59 surah ke-19 Maryam
فخلف من بعدهم خلف أضا عواالصلٰوة واتبعوا السهوٰت فسوف يلقون غيا
"Maka datanglah sesudah mereka,pengganti yang jelek yang mensia2kan solat dan memperturutkan hawa nafsunya,maka mereka kelak akan menemui kesesatan"

Umat akhir zaman,disamping ramai yang tinggal solat,ramai juga yang solat tetapi diakhir waktu..

Orang yang tidak beramanah dengan perintah Allah,maka dia tidak beramanah juga dengan amanah yang diberi kepadanya..

Malaikat Jibril berkata kepada Nabi SAW,orang yang tidak solat Allah tidak akan terima:
1.Puasanya
2.Sedekahnya
3.Hajinya
4.Segala amalan yang lain

Orang yang tinggal solat,seluruh Kitab2 Taurat,Zabur,Injil dan Al Quran melaknatnya..

Orang yang tinggal solat sehari semalam 1000 laknat turun kepadanya,1000 kemarahan kepadanya,seluruh malaikat di langit maki kepadanya..Hina sungguh orang yang tinggal solat..

Mudah-mudahan apa yang dikongsi,sama2 kita ambik pengajaran untuk kita dan keluarga kita,supaya jaga akan ibadah yang wajib kepada kita iaitu SOLAT..

Petikan isi2 dari kuliah Ustaz Fawwaz semalam..:)

Monday, 12 January 2015

Mutiara Kata Imam Al-Ghazali

kata2 mutiara dr seorg ulama:
 
Yang singkat itu-"waktu"
Yang menipu itu-"dunia"
Yang dekat itu-"kematian"
Yang besar itu-"hawa nafsu"
Yang berat itu-"amanah"
Yang sulit itu-"ikhlas"
Yang mudah itu-"berbuat dosa"
Yang susah itu-"sabar"
Yang sering kita lupa itu-"bersyukur"
Yang membakar amal itu-"megumpat"
Yang mendorong ke neraka itu-"lidah"
Yang berharga itu-"iman"
Yang mententeramkan hati itu-"teman sejati"
Yang ditunggu Allah S.W.T itu -"taubat"

(Imam Al Ghazali)

My Blog List

Laman Kengkawan (follow friends)